Prípravné cvičenia alebo ako predchádzať nesprávnej výslovnosti
Či chceme, alebo nie, reč sa musíme učiť. Čím skôr a prirodzene si dieťa osvojí materinskú reč, tým skôr sa rozvinie jeho myslenie, pamäť a spoločenské začlenenie. Na výchovnom prostredí záleží, či sa reč rozvinie prirodzene, ľahko a včas. Tam, kde chýba rečový vzor alebo dieťa nepočuje, sa reč rozvíja oneskorene a zreteľne pomalšie, než tam, kde je podnetné a láskavé rodinné zázemie. Ak dieťa počuje okolo seba kľudnú, láskavú a správne vyslovovanú reč, má priaznivé predpoklady na úspešné zvládnutie vlastnej reči. Zbytočne sa nehovorí, že s dieťaťom sa má veľa hovoriť! A nielen hovoriť, ale tiež spievať, hovoriť rytmické riekanky, básničky. Veľa detí sa naučí vyslovovať samo, len odpočúvaním a odzeraním reči z najbližšieho okolia. Zo začiatku nám nejde o presnú nápodobu jednotlivých hlások, ale o zvukovú nápodobu slabík a lov. Prvým a najdôležitejším krokom je, aby dieťa samo začalo artikulovať – vytvárať prvé slabiky a slová.
Základom pre rozvoj ľudskej reči je:
l. Prípravné cvičenia
Prípravné cvičenia tvoria predstupeň k nácviku správnej výslovnosti. Tieto cvičenia môžeme robiť individuálne ale aj skupinovo. Svojim zameraním sú aktivizujúce aj pre deti, ktoré môžu byť v hovorenom prejave hanblivé, prípadne nekomunikujú vôbec.
Základom prevencie nesprávnej výslovnosti je v prvom rade správny rečový vzor a využitie celej rady hier, pesničiek, riekaniek, ktoré podporujú motiváciu k hovoreniu a k rozvoju detskej slovnej zásoby. Tiež rytmus a pohyb sú dobrými pomocníkmi v prevencii nesprávnej výslovnosti.
Niekoľko praktických rád ako na to:
1.2 Dychové cvičenia
Dychové cvičenia majú svoje miesto v prevencii takých nežiadúcich javov, ako je napr. arytmické dýchanie, hovorenie pri vdychu a kolízia medzi rytmom dýchania a hovorením. Cieľom dychových cvičení je prehĺbenie dýchania a zvládnutie fyziologicky správneho vdychu a výdychu pri hovorení, t.j. predĺženie fázy výdychu a presné riadenie výdychu. Výdychový prúd vzduchu je potrebný pri tvorení hlasitej reči. Pre porovnanie s kľudovým dýchaním je dýchanie pri reči charakterizované rýchlejším a hlbším vdychom /nosom a ústami súčasne/ a niekoľkonásobne predĺženým výdychom.
Hlavné zásady dychových cvičení
Prvou úlohou pri dychových cvičeniach je naučiť dieťa, ako a kam sa má nadychovať. Najmohutnejší nádych je v dolnej časti hrudníka, kde sa roztiahnú rebrá a medzirebrové svaly udržia také množstvo vzduchu, ktoré je potrebné k výraznej reči a spevu.
Cvičenie
Dychové cvičenia sa najlepšie robia hravou formou. Motivácia pri hre navodí dôležité uvoľnenie.
Dychové cvičenia
Motivácia: Vietor suší bielizeň – fúkanie do papierových
servítok, ktoré drží dieťa pred sebou.
Motivácia : Fúkaný futbal – fúkanie do papierových loptičiek na stole s artikuláciou F.
Motivácia: Čo vietor odnesie – fúkanie do pierok, listov, kúskov jemného papiera.
Motivácia : Nafukovanie balónikov.
Motivácia : Mačke sa ježí chrbát – fúkanie do kúskov kožušiny.
Motivácia: Vietor sa hrá – premiestňovanie zaoblených papierových tyčiniek po doske stola.
Motivácia: Ničivá víchrica, fúkanie do veží z papierových škatuliek.
Motivácia: Slalom – fúkanie do papierových guľôčok, krátkych trubičiek po vyznačenom priestore.
Motivácia: Čo viac vonia – v jednej ruke držia deti jablko,
v druhej slivku. Jablko pri výdychu označujú ako „A“, slivku
„E“.
Motivácia: Počúvame let vtáčika /šumenie krídel/.
Starenky: HE-HE-HE-HE
Ženy – jasný: HA-HA-HA-HA
Muža – drsný: HO-HO-HO-HO
Dievčaťa – chichotavý: HI-HI-HI-HI
Chlapca – veselý: HA-HA-HA-HA
Týmito cvičeniami, pri ktorých je výdych spojený s nasadením hlasu, prechádzame k nácviku tzv. rečového dýchania. Postupujeme od vyslovenia jedného slova a viac slov až k cvičeniam, pri ktorých sa učia deti správny prednes celej vety.
1.2.1. Hry na nácvik rečového dýchania
Vymysli vetu!
Učiteľka /rodič/ ukáže dieťaťu námetový obrázok a povie k nemu krátku vetu z dvoch – troch slov. Navrhne dieťaťu doplniť vetu ďalším slovom. Každé vyzvané dieťa predĺži vetu ešte o jedno slovo. Napríklad učiteľka /rodič/ hovorí: „Táňa sa hrá“. Vyzvané dieťa zopakuje vetu a doplní „na dvore“. Nasledujúci zopakuje vetu: „Táňa sa hrá na dvore“ a doplní
„s loptou“. Keď sa deti dobre oboznámia s pravidlami hry, môžu tvoriť vety bez obrázkov.
Urči miesto hračky!
Učiteľka /rodič/ rozloží na stole do radu rôzne hračky. Vyzve dieťa a spýta sa ho: „Medzi ktorými hračkami leží kocka?“ Dieťa odpovedá“: „Kocka leží medzi autom a loptou.“ Počas hry učiteľka /rodič/ menia poradie hračiek.
1.3. Hlasové cvičenia
Úlohou hlasových cvičení je výcvik v ovládaní fyziologicky správne utvoreného hlasu na realizáciu hovorenej reči.
Dodržiavaním zásad hlasovej hygieny a hlasovými cvičeniami môžeme predchádzať závažným poruchám hlasu.
Hlavné zásady hlasovej hygieny:
Hlasu naopak prospieva:
Cvičenia pozostávajú z toho, že do pomalého a pozvoľného výdychu sa postupne vkladá výslovnosť samohlások, a to najskôr jednotlivo a postupne striedavo. Neskôr v spojení so spoluhláskami.
Hlasové cvičenia
Riekanky + vyklopávanie, vydupkávanie, vytlieskavanie
A-E-I-O-U Á-É-Í-Ó-Ú
MAMA UŽ JE TU PÍŠEM ÚLOHU
HA-HE-HI-HO-HU HÁ-HÉ-HÍ-HÓ-HÚ
SPADNEM DO VÁHU DÁ TO NÁMAHU
Od začiatku cvičení sa snažíme vyvodiť ľahký, z pokojného výdychu vychádzajúci hlasový začiatok. Hlasové cvičenia vykonávame v nižších hlasových polohách, nakoľko hlbšie hlasové tóny sa tvoria s menšou námahou hrtanového svalstva a s najmenšou silou vzduchového prúdu, čo prispieva k spokojnejšiemu priebehu cvičení.
Pri hlasových cvičeniach sa môžeme pokúsiť o rozvíjanie sluchovej pozornosti pre výšku a silu hlasu a nacvičiť reguláciu vlastného prejavu napodobňovaním a prispôsobovaním tónovej polohe hlasu učiteľky /rodiča/ alebo zvuku hudobného nástroja.
1.3.1. Hry na nácvik regulácie hlasového prejavu
Upokoj bábiku
Dieťa sedí na stoličke. Na rukách drží bábiku. Učiteľka /rodič/ hovorí: „ Bábika plače, treba ju upokojiť“. Počúvaj, ako ja uspávam svoju bábiku /na hlásku „a“ ticho spieva známu uspávanku/. A teraz ty pokolíš svoju bábiku.“
Ozvena
Deti sa postavia do dvoch radov oproti sebe. Jedna skupina detí ticho povie „a“, druhá hlasno odpovedá „a“. Možno predniesť i kombináciu hlások au, ua, ia, uo.
Vlk a sedem kozliatok
Hru možno využiť na cvičenie výšky a sily hlasu. Učiteľka upozorňuje deti na charakter hlasov – tenký, hrubý, vysoký, nízky.
1.4. Artikulačné cvičenia
Artikulačná obratnosť hovoridiel je dôležitým predpokladom pre správnu výslovnosť hlások. Artikulačné orgány rozdeľujeme na
pevné: zuby, ďasná, horná čeľusť, tvrdé podnebie
pohyblivé: pery, jazyk, sánka, mäkké podnebie s čapíkom
Keďže artikulačné orgány sú primárne orgány s inými funkciami ako je reč, teda orgánmi dýchania a prijímania potravy. Preto odporúčame v prípravných cvičeniach vychádzať z prvotných funkcií, ako sú sanie, žuvanie, prehltávanie, fúkanie, mľaskanie, pískanie, ako aj mimické pohyby. Dieťa musí najprv dokonale ovládať primárne pohybové schopnosti, aby sa mohlo správne naučiť vyslovovať jednotlivé hlásky. Doporučujeme, aby si učitelia /rodičia/ najprv vyskúšali sami na sebe jednotlivé cvičenia pred zrkadlom a potom s deťmi. Tieto artikulačné cvičenia odporúčame uskutočňovať so všetkými deťmi v predškolských zariadeniach. Často sa takto odstránia jednoduché chyby výslovnosti.
1.4.1. Primárne pohybové schopnosti
ch, cha, cho, ach, och
f, fa, fo, fu
ccc
sss
zzz
či či či
ššš
žžž
príprava pre hlásky p,b,m
príprava pre hlásky u,o,č,š,ž
la la la
td td tdd tdd dd dd ddd ddd , príprava pre hlásky d,r
a
o,č,š,ž
u
príprava pri neobratnosti jazyka.
1.4.2. Cvičenie pier
a - i - a - i i - a - i - a
a - u - a - u u - a - u - a
u - i - u - i i - u - i - u
a- e - a - e e - a - e - a
a -o - a - o o - u - o - u
o - e - o - e e - o - e - o
- ako pri samohláske u
- ako pri spoluhláske f
- ako pri spoluhláske s
1.4.3. Cvičenie sánky
l.4.4. Cvičenie jazyka
1.4.5 Cvičenie mäkkého podnebia
1.4.6. Hry na rozvíjanie pohyblivosti rečových orgánov
Veselý jazyk
Dieťa sedí tvárou k nám. Dieťaťu hovoríme: „Žil jazyk vo svojom domčeku. Prebudil sa a poobzeral sa. Vyzrel za vrátka /jazyk sa vysúva von z ústnej dutiny/, pozrel sa hore, či svieti slniečko /konček jazyka sa dvíha dohora/, potom pozrel dolu, či nie je na zemi mláka /konček jazyka sa spúšťa dolu/. Zapáčilo sa jazyku na ulici a zachcelo sa mu poprechádzať /konček jazyka sa „uhýba z cesty“ vpravo, vľavo, hore, dolu/. Unavil sa jazyk a rozhodol sa zajesť si. A začal piť mlieko ako mačička /príslušné pohyby jazykom/. Najedol sa, ale pery zababral mliekom. Očistil si pery, najprv hornú, potom dolnú /olizovanie hornej a dolnej pery končekom jazyka/. Potom si očistil zuby, horné i dolné /olizovanie zubov/. Keď všetko urobil, opäť sa šiel pohrať. Uvidel hojdačku a začal sa na nej hojdať /dvíhanie a spúšťanie lopatovito položeného jazyka k hornej i dolnej pere/ hore – dole, hore – dole, stále vyššie a vyššie /postupne dvíhať vysunutý jazyk k nosu a spúšťať k brade/. Prestal sa hojdať a rozhodol sa zajazdiť si na koni /mlaskať končekom jazyka na tvrdom podnebí/. Ustal jazyk a odišiel do svojho domčeka späť. Zatvoril vrátka /jazyk rozložiť v ústach a zatvoriť pery/.“
Sloníky
Učiteľka /rodič/ ukazuje deťom obrázok, na ktorom je nakreslený slon, a hovorí: „ Deti, vidíte, aký má slon chobot? Kto z vás môže vysunúť pery ako chobot? /Deti vysúvajú pery pri zovretých čeľustiach./ A teraz naše sloníky budú „piť vodu“ svojimi chobotmi /pri vdychu „pijú vodu“/. Nabrali vodu a teraz sa polievajú. Zodvihnite chobot dohora.“ /Pri výdychu púšťať vzduch cez stisnuté zuby/.
Na záver by sme chceli povedať, že štatistiky uvádzajú , že do l. ročníkov ZŠ ide okolo 40% detí s chybnou výslovnosťou. Tieto deti potom pri logopedickej terapii strácajú čas, ktorý by mali venovať výučbe v škole. Chybná výslovnosť sa premieta do písania, lebo nesprávny zvukový obraz pôsobí na nepresný grafický obraz. Preto
je dôležité, aby deti v l. ročníkoch ZŠ mali reč z hľadiska tvorenia a výslovnosti hlások a slov správnu.
Preto je v súčasnosti dôležité začať v čas cvičiť s deťmi , ktoré majú nesprávnu výslovnosť tieto prípravné cvičenia z postupným vyvodzovaním jednotlivých hlások.
Spracovala: Mgr. Ingrid Kurillová, logopéd CPP Dolný Kubín