Základné informácie
Význam slova „supervízia“ sa spravidla odvodzuje z latinčiny ( „supero“ – prevyšovať, vynikať, „vizio“- spravovať, dohľad, kontrola). Významovo v tejto línii charakterizuje supervíziu Kadushin (Kadushin, Harkness, 2002) a supervízora opisuje ako toho, kto dohliada na ostatných a má istú zodpovednosť za kvalitu ich práce.
Supervízia ako pojem vyvoláva aj v radoch odborníkov diskusie, nakoľko sa spája s rôznymi profesiami, s rôznymi interpretáciami, ktoré sa môžu viac či menej odlišovať. Pre niekoho je to stresujúci faktor spojený práve s dohľadom a kontrolou, pre iného bezpečný priestor na diskusiu o svojich neistotách, či miesto na získanie odborného pohľadu z inej perspektívy, či dokonca celoživotný proces získavania a upevňovania profesijných kompetencií.
V osemdesiatych rokoch prichádza Hess (In: Hawkins a Shohet, 2004) s ponímaním supervízie ako vzťahu, ktorého cieľom je zlepšiť schopnosť supervidovaného účinne pomáhať. Zástupcami Českomoravského inštitútu pre supervíziu a koučink (ČMISK) je supervízia ponímaná ako štandardná súčasť odborného rastu pracovníkov.
Hawkins a Shohet(2004) charakterizujú podstatu supervízie ako podporu, ktorá napomáha vytvoreniu nadhľadu, ponúka priestor na neustále učenie sa v spolupráci so supervízorom, pričom primárnym cieľom nie je záujem supervidovaného ale záujem jeho klienta.
Ďalší rozmer supervízie, ktorý sa v súčasnosti zdôrazňuje v kontexte so syndrómom vyhorenia opisuje Kopřiva (2011), keď supervíziu opisuje ako metódu napomáhajúcu hľadať zmysel profesie a súčasne orientuje supervidovaného na pozitívne aspekty svojej práce. Gallwey (2000) v kontexte riadenia ľudských zdrojov poníma supervíziu ako podporu potenciálu a možnosť maximalizovania výkonnosti.
Vo všeobecnosti môžeme supervíziu ponímať ako interakciu, vzťah s cieľom podporiť odborné kompetencie, poskytnúť spätnú väzbu. Za kľúčový v supervízii považujeme akt dobrovoľnosti a taktiež to, že by malo ísť o stretnutie na úrovni dospelý-dospelý, ktorú popisuje transakčná analýza.
Funkcie supervízie
Pokiaľ sa snažíme zadefinovať funkcie supervízie, potrebujeme v zásade hľadať odpovede na otázku k čomu supervízia slúži, resp. čomu napomáha. Klasické ponímanie supervízie má podľa Kadushina(In Havrdová, Hajný, 2008)tri základné funkcie: administratívnu, vzdelávaciu a podpornú.
· Administratívna, resp. riadiaca supervízia je zameraná na zabezpečenie a kontrolu kvality. V praxi sa často realizuje porovnávaním s normami, pravidlami, odbornými kritériami a často je spájaná s riadením organizácie, odborným vedením.
· Vzdelávacia supervízia zahŕňa rozvoj a podporu konkrétnych zručností, odborných spôsobilostí. Maroon a kol. (2007) opisuje vzdelávaciu formu supervízie ako odovzdávanie pojmových modelov, určitých vedomostí, na základe ktorých môže supervidovaný pri práci s klientom jednať, rozhodovať sa.
Supervidovaný je smerovaný k tomu, aby získal nové informácie, impulzy pre prácu s klientom, žiakom. V rámci tohto procesu môže supervízor supervidovanému napomôcť lepšie porozumieť klientovi, uvedomovať si a reflektovať vlastné reakcie a ich dôsledky, hľadať nové možnosti práce s klientom.
· Podporná supervízia je zameraná viacej na emocionálnu stránku supervidovaného. Zameriava sa predovšetkým na prevenciu syndrómu vyhorenia, zvládanie záťažových situácií či motiváciu k ďalšej práci s klientom, nakoľko supervízny proces nezahŕňa len reflektovanie správnosti postupov a zvolených metód.
Najúčinnejší spôsob podpory v rámci supervízie je podľa Havrdovej a Hajného (2008) práve podpora a povzbudenie k prekonávaniu a zvládaniu prekážok, tvorba vzťahu medzi supervízorom a supervidovaným, hľadanie zdrojov a podpora tých zložiek systému, ktoré môžeme označiť za funkčné ( tzv. empowerment).
Podstata supervízie
· Supervízia ako dialóg
· vzťah založený na sympatii, dôvere, ale aj kritickom
· úsudku
· Supervízia ako vzťah
· s cieľom zlepšiť schopnosti supervidovaného účinne
· pomáhať, vykonávať svoju profesiu
· Supervízia ako podpora
· napomáha vytvoriť nadhľad, ponúka priestor na
· neustále učenie sa, porozumenie
· Supervízia ako hľadanie zmyslu vlastnej profesie
· orientácia na pozitívne aspekty práce, úspechy
Supervízia v podmienkach škôl a školských zariadení
Supervízia ako jedna z účinných foriem pomoci a podpory má svoje nezastupiteľné miesto nielen v pomáhajúcich profesiách, ale aj v oblasti zamestnancov a odborných pracovníkov pôsobiacich v rezorte školstva. Cieľom podpory sú síce pedagógovia, výchovní poradcovia koordinátori prevencie a odborní zamestnanci školských zariadení, ale prostredníctvom nich je konečným prijímateľom pomoci, či zmeny samotný žiak či klient.
Supervízia je jednou z možností ako získať na svoju odbornú prácu náhľad z inej perspektívy, vytvára priestor na zamyslenie sa, vlastnú sebareflexiu a prehodnotenie svojej odbornej práce, zlepšovanie kvality. V neposlednom rade je supervízia priestor pre získanie spätnej väzby, ocenenie vlastnej práce, poukázanie na pozitívne prvky práce a ich podpor a ďalší rozvoj.
Čo ponúkame:
• stretávanie sa v malej skupine v priebehu školského roka
• zdieľanie príkladov dobrej praxe
• práca s prípadmi ako jedna z možností učenia sa v rámci skupiny
• možnosť združovať sa
• využívať pôsobenie skupiny (dynamika skupiny, možnosť spätnej väzby, reflexií, vzájomná podpora)
• podpora kompetencií, mobilizácia vlastných síl , hľadanie vlastných zdrojov
• priestor pre vlastnú aktivitu
• podpora k prekonávaniu prekážok ( limity v práci, legislatíva)
Tešíme sa na stretnutie s vami.
Zuzana Machajová, CPP Dolný Kubín