Plán pripravovaných aktivít CPPPaP Dolný Kubín na školský rok 2020/2021
Skupinové aktivity a programy pre žiakov stredných škôl
1. Príprava a realizácia programu„Moja triedna skupina“: Cyklus programov realizovaných skupinovou formou s využitím zážitkového učenia pre žiakov 1. roč. SŠ a triednych učiteľov so zameraním na zvládanie adaptácie na nové sociálne prostredie, na podporu nových pozitívnych rovesníckych vzťahov,podporu pozitívnej komunikácie medzi žiakmi, medzi žiakmi a pedagógmi.
Termín:priebežne Zodpovedná: Z. Machajová
2. Skupinová práca s triednymi skupinami: Skupinové preventívne aktivity zamerané na zlepšenie vzťahov v triednej skupine a zníženie agresivity, prípadne riešenie záťažových situácii(šikanovanie, záškoláctvo, apod.). Program je určený pre žiakov všetkých ročníkov stredných škôl a triednych učiteľov. Realizuje sa v priestoroch CPPPaP, príp. školy. Využíva sa práca s dynamickou skupinou, formy zážitkového učenia, interaktívne a skupinové hry podľa špecifickosti prípadu a vlastností skupiny.
Termín:priebežne Zodpovedná: Z. Machajová
3.Prevencia obchodovania s ľuďmi:Program určený pre žiakov 3. – 4. ročníkov stredných škôl. V rámci programu sa účastníci dozvedia základné informácie z oblasti legislatívy o obchodovaní s ľuďmi, praktické informácie ako sa nestať obeťou obchodovania pri hľadaní práce, brigády v zahraničí alebo pri cestovaní, prípadne kde vyhľadať pomoc a ako reagovať v niektorých situáciách. Informačné bloky sú v rámci programu kombinované workshopmi a zážitkovými aktivitami.
Termín:priebežne Zodpovedná: Z. Machajová
4. Prevencia kyberšikanovania:Program je primárne určený žiakom 1. - 2. roč. SŠ so zameraním na kyberšikanovanie, prevenciu závislosti od internetu, sociálnych sietí. Aktivity sú realizované kombináciou zážitkového učenia a informačných blokov s využitím najnovších poznatkov v danej oblasti. Účastníci majú možnosť oboznámiť sa so základnými pojmami a legislatívou v súvislosti s využívaním virtuálneho priestoru, kyberšikanovaním a možnosťami, kde hľadať pomoc, ako situácie riešiť a im predchádzať.
Termín:priebežne Zodpovedná: A. Zelinová Šuvadová
5. Prevencia rasizmu a extrémizmu:Program je primárne určený pre žiakov stredných škôl so zameraním na uvedomenie si základných ľudských práva slobôd, oboznámenie sa so základnými informáciami o rasizme, extrémizme, intolerancii, xenofóbii. Aktivity sa realizujú s využitím zážitkového učenia, diskusie a krátkeho prednáškového bloku.
Termín:priebežne Zodpovedná: A. Zelinová Šuvadová
6. Program„Rozvoj komunikačných zručností a zvládanie záťažových situácií“ pre žiakov SŠ a gymnázia.
Termín:priebežne Zodpovedný: A. Sojčák
7.Program„Ako sa lepšie a efektívnejšie učiť“:Program je určený pre žiakov stredných škôl maturitných odborov. Podmienkou úspešnej prípravy na maturitnú skúšku je aj schopnosť orientovať sa v množstve informácií rôzneho druhu a kvality. Žiaci by mali byť schopní zvládnuť tieto informácie analyzovať, syntetizovať a hodnotiť. Samotnému programu predchádza diagnostika tzv. čitateľských zručností a umožní žiakom spoznať svoje čitateľské predpoklady (ako sa dokážu orientovať v čítanom texte, ako efektívne dokážu pracovať s informáciami vyplývajúcimi z textu). Žiaci sú oboznámení s výsledkami a formou workshopu informovaní o možnostiach ako jednotlivé oblasti rozvíjať, využívať a ako pracovať s informáciami pri učení.
Termín: september 2020 – marec 2021 Zodpovedná: Z. Machajová
Skupinové aktivity a programy pre žiakov základných škôl
1. Program„Naša trieda“: Cyklus programov realizovaných skupinovou formou s využitím zážitkového učenia pre žiakov 5. roč. ZŠ a triednych učiteľov zameraná na utváranie pozitívnej klímy, podporu pozitívny rovesnícky vzťahov a rozvíjanie pozitívnych sociálnych interakcii.
Termín:priebežne Zodpovedná: Z. Machajová
2.Skupinová práca s triednymi skupinami:Aktivity zamerané na zlepšenie vzťahov v triednej skupine a zníženie agresivity, prípadne riešenie záťažových situácii (šikanovanie, záškoláctvo a pod.). Program je určený pre žiakov všetkých ročníkov základných škôl a triednych učiteľov. Realizuje sa v priestoroch CPPPaP príp. školy. Využívame prácu s dynamikou skupiny, formy zážitkového učenia, interaktívne a skupinové hry podľa špecifickosti prípadu a vlastností skupiny.
Termín:priebežne Zodpovedná: Z. Machajová
3. Prevencia kyberšikanovania: Program je primárne určený pre žiakov 7. – 9. roč. ZŠ so zameraním na prevenciu kyberšikanovania, prevenciu závislosti od internetu, sociálnych sietí a bezpečnosti pri využívaní sociálnych sietí a virtuálneho priestoru.
V prípade potreby je program adaptovaný aj pre potreby mladších žiakov.
Aktivity sú realizované formou zážitkového učenia, žiaci sú oboznámení aj so základnými pojmami a legislatívou v súvislosti s využívaním virtuálneho priestoru, kyberšikanovaním a možnosťami, kde hľadať pomoc, ako situáciu riešiť a jej predchádzať.
Termín:priebežne Zodpovedná: A. Zelinová Šuvadová
4. Prevencia rasizmu a extrémizmu: Program adaptovaný primárne pre žiakov 8. - 9. ročníkov ZŠ so zameraním na uvedomenie si základných ľudských práva slobôd, oboznámenie sa so základnými informáciami o rasizme, extrémizme, intolerancii, xenofóbii. Aktivity sa realizujú s využitím zážitkového učenia, diskusie a krátkeho prednáškového bloku.
Termín:priebežne Zodpovedná: A. Zelinová Šuvadová
5. Program„Zdravý životný štýl“: Zážitková skupinová aktivita pre žiakov základných škôl (druhý stupeň ZŠ) so zameraním na podporu zdravého životného štýlu, uvedomenie si rizík spojených s nesprávnou výživou a nedostatočným pohybom (optimálne zásady stravovania, prevencia fajčenia, užívanie alkoholických a energetických nápojov a pod.), hľadanie alternatív ako tráviť a efektívnejšie plánovať voľný čas.
Termín:priebežne Zodpovedná:A. Zelinová Šuvadová
6. Program „Rozvoj komunikačných zručností a zvládanie záťažových situácií“:pre žiakov 2. stupňa ZŠ.
Termín:priebežne Zodpovedný: A. Sojčák
7. Program„Prevencia ťažkostí v čítaní a písaní“:Program je určený pre žiakov 1. roč. ZŠ, pozostáva z diagnostiky predčitateľských a čitateľských zručností a následne poradenstva pre pedagógov a rodičov s cieľom podporiť nácvik správnej techniky čítania.
Termín:november2020 – január 2021 Zodpovedná: A. Zelinová Šuvadová
8.Klub„Zaujímavého čítania“: Systematická odborná skupinová práca so žiakmi s výchovno–vzdelávacími ťažkosťami a ich rodičmi. Súčasťou práce je spolupráca s triednymi učiteľmi. Program je určený pre žiakov 2. -3. roč. s vývinovými poruchami učenia, adaptačnými ťažkosťami v škole, pre žiakov so zníženým sebahodnotením, ťažkosťami v komunikácii s rovesníkmi.
Termín:priebežne Zodpovedná: A. Zelinová Šuvadová
9. Klub„Šikovné hlavičky“: Systematická odborná skupinová práca so žiakmi 5. – 6. roč. ZŠ. Program je určený pre žiakov s vyšším intelektovým potencionálom a je zameraný najmä na optimalizáciu sociálnej regulácie v správaní, rozvoj sebaakceptácie, podporovanie pozitívneho sebaobrazu a pozitívneho sebahodnotenia, nácvik zručností potrebných ku zvládaniu rôznych záťažových situácii primeraným spôsobom.
Termín:priebežne Zodpovedná: Z. Machajová
10. Program„Spolučítanka“:Pre žiakov 5. - 6. roč. ZŠ s vývinovými poruchami učenia. Cieľom programu je rozvoj čitateľského porozumenia.
Termín:priebežne Zodpovedná: A. Zelinová Šuvadová
Skupinové aktivity a programy pre materské školy
1. Program „Predškoláčik“: Cieľom je rozvoj zručností a schopností detí predškolského veku a systematická príprava na prácu v školskom prostredí. Súčasťou práce je spolupráca s rodičmi a učiteľmi. Aktivity sa realizujú hravou formou v malých skupinách tak, aby učenie bolo pre deti zaujímavé a prinášalo im radosť.
Termín:apríl – jún 2021 Zodpovedná: Z. Machajová
2. Program„Predškolák“:Cieľom je rozvíjanie zručností dôležitých pre vstup do školy za intenzívnej spolupráce s rodičmi.
Termín:apríl – jún 2021 Zodpovedné: V. Martišová, I. Kurillová
3. Program“Aj my sa tešíme do školy“: Aktivity sú zamerané na vytvorenie podmienok pre dobrý štart do školy. Pri práci s deťmi v malých skupinkách cielene rozvíjame grafomotorické zručnosti, komunikačné a sociálne zručnosti (učíme sa dodržiavať pravidlá, počúvať sa, hovoriť pred ostatnými, podporujeme kamarátske vzťahy).
Termín: priebežne Zodpovedná: A. Zelinová Šuvadová
4. Program„Tréning fonematického uvedomovania Eľkonin“:Program je určený pre predškolákov a pre deti s odloženou školskou dochádzkou. Cieľom je rozvoj sluchového vnímania, ktoré je dobrým štartom do školy pre všetkých budúcich prvákov.
Termín:priebežne Zodpovedná: A. Zelinová Šuvadová
5. Rozvíjajúci program„Mirabilis pre deti s odloženou školskou dochádzkou“:Program určený pre deti s odloženou školskou dochádzkou.
Termín:priebežne Zodpovedná: A. Zelinová Šuvadová
6.Program„Rozvíjanie sociálnych, komunikačných, zručností a zručností potrebných pre vstup do školy“:Program určený pre deti predškolského veku. Realizovaný v MŠ po dohode s CPPPaP a pedagógmi MŠ.
Termín:priebežne Zodpovedná: A. Zelinová Šuvadová
7. Program„KUPOZ“: je zameraný na všestranný rozvoj detí s dôrazom na rozvíjanie pozornosti (ADHD, ADD).
Termín:priebežne Zodpovedná: V. Martišová
8. Program„KUPREV“: primárne preventívny program, rešpektujúci špecifiká vývinového obdobia dieťaťa. Určený deťom od 4 rokov do začiatku školskej dochádzky.
Termín:priebežne Zodpovedná: V. Martišová
Iné aktivity pre deti/žiakov, rodičov a pedagógov
1. Metodicko - inštruktážne stretnutia koordinátorov prevencie.
Termín:trvalý Zodpovedná: Z. Machajová
2. Metodicko - inštruktážne stretnutia výchovných a kariérových poradcov.
Termín:trvalý Zodpovední: A. Sojčák, B. Kloptová
3. Kariérové poradenstvo pre žiakov 9. roč. ZŠ(skupinová diagnostika, individuálne poradenstvo).
Termín:október – december 2020 Zodpovední: A. Sojčák, B. Kloptová
4. Kariérové poradenstvo pre žiakov 8. roč. ZŠ (skupinová diagnostika, individuálne poradenstvo).
Termín:máj - jún 2021 Zodpovední: A. Sojčák, B. Kloptová
5. Kariérové poradenstvo pre žiakov 7. roč. ZŠ (realizované testom – Obrázkový test profesijnej orientácie (skupinová diagnostika, poradenstvo).
Termín:január - apríl 2021 Zodpovední: A. Sojčák, B. Kloptová
6. Kariérové poradenstvo pre žiakov 2. a 3. roč. SŠ a gymnázii (skupinová diagnostika, individuálne poradenstvo).
Termín:október - december 2020 (gymnáziá)
priebežne (SOŠ) Zodpovední: A. Sojčák, B. Kloptová
7. Skríningový test školskej zrelostiv MŠ okresu Dolný Kubín, poradenstvo pre rodičov a pedagógov MŠ.
Termín:marec – apríl 2021 Zodpovedné: A. Synáková, A. Lacková, A. Sojčák
8. Psychologická diagnostika pre posúdenie športového nadania žiakov.
Termín: máj 2021 Zodpovedné: Z. Machajová, D. Kunová
9. Supervízia pre pedagógov a odborných zamestnancov MŠ, ZŠ, SŠ a gymnázií.
Termín:priebežne Zodpovední: Z. Machajová, A. Sojčák
10. Besedy zamerané na elimináciu diskriminácie, xenofóbie a vytváranie predpokladov vzájomného porozumeniapre žiakov 2. stupňa ZŠ, SŠ a gymnázií.
Termín:priebežne Zodpovedný: A. Sojčák
11. Program: „Rozvoj komunikačných zručností a zvládanie záťažových situácií“: pre pedagógov MŠ, ZŠ, SŠ a gymnázií.
Termín:priebežne Zodpovedný: A. Sojčák
12. Individuálna diagnostika, poradenstvo, reedukácia, psychoterapia.
Termín:priebežne Zodpovední: všetci odborní zamestnanci CPPPaP
Poradenstvo pre žiakov na témy:
Poradenstvo pre rodičov na témy:
Konzultácie pre pedagógov, školských psychológov.
Po konzultácii s odbornými zamestnancami CPPPaP je možné dohodnúť si špecifické aktivity a programy podľa individuálnych požiadaviek škôl a potrieb žiakov a pedagógov.
Spracovala: PhDr. Vlasta Martišová, riaditeľka CPPPaP Dolný Kubín